Выпрабаванне на трываласць
Газета “Культура” працягвае сачыць за зменай у фінансаванні рэспубліканскіх тэатраў, паводле якой толькі палова іх бюджэту будзе аплачвацца дзяржавай, другую ўстановам культуры давядзецца зарабляць самім. Варыянты ажыццяўлення гэтай схемы разглядаюцца ў адпаведных дзяржаўных установах і, вядома, у Міністэрстве культуры. Каб больш дакладна разабрацца ў праблематыцы, карэспандэнт «К» пабываў у Гомельскім абласным драматычным тэатры.
Сёння гэты тэатр самаакупляецца на 30 працэнтаў, але яго кіраўніцтва не вельмі аптымістычна глядзіць на перспектывы вышэйзгаданага фінансавання. Дырэктар Сяргей Гульчын кажа, што тэатр, які ён узначальвае, у выпадку ўвядзення новай схемы фінансавання можа апынуцца на шляху падрыхтоўкі да антрэпрызнай формы гаспадарання. А яна, у сваю чаргу, запатрабуе зменшыць колькасць класічных пастановак, перагледзець рэпертуар у бок наўпроставай камерцыялізацыі і, не выключана, распусціць трупу.
У КОЖНАГА ТЭАТРА СВАЯ СПЕЦЫФІКА
“Такое заахвочванне тэатраў займацца камерцыяй, безумоўна, адаб’ецца на творчым складніку, — дзеліцца назіраннямі Сяргей Гульчын. — Замест таго, каб ставіць напоўненыя сэнсам класічныя спектаклі, давядзецца адпавядаць умовам парытэтнага фінансавання, збіраць часовыя трупы, выбіраць “лёгкі” сюжэт і “на чамаданах” абкатваць яго па пляцоўках, пакуль усе выдаткі не акупяцца.
Сёння мы шмат працуем з запрошанымі рэжысёрамі, каб захоўваць арыгінальнасць. Калісьці спектаклі ў нас ставіў купалавец Валерый Раеўскі, і заўжды яны былі вельмі папулярныя ў гледача. Менавіта наша пляцоўка дала дарогу ў жыццё тады яшчэ не вядомаму чарнігаўскаму рэжысёру Андрэю Бакіраву. Першыя яго поспехі — спектаклі “Дванаццатая ноч” і “Загоншчыкі агню” — ставіліся на гомельскай сцэне, і гэтае супрацоўніцтва было нашай агульнай візітоўкай. На мінулым тыдні з аншлагам прайшла трагікамічная пастаноўка рэжысёра Нацыянальнага акадэмічнага драматычнага тэатра імя М. Горкага Марыі Матох “Сэлфі са склерозам”. Радуе таксама, што вось ужо адзінаццаты па ліку спектакль “Вяселля не будзе, але гэта не дакладна” паставіў наш работнік, малады рэжысёр Андрэй Шыдлоўскі. Думаю, яму лягчэй размаўляць з маладым пакаленнем, каб яно зноў і зноў хацела прыйсці ў тэатр.
Каб прывабіць маладую публіку, трэба размаўляць з ёй на адной мове, бачыць свет яе вачыма, ведаць яе праблемы. Праблема яшчэ і ў тым, што аўтары сучасных п’ес бяруць даволі значныя ганарары, якія мы не заўсёды ў сілах аплаціць, і ад сучасных і цікавых творчых прапаноў міжволі адмаўляешся. Увогуле мы сёння не дапускаем спектакляў з нізкай напаўняльнасцю залы. Тое, што не акупляецца, — спісваем.
Ставім і дзіцячыя спектаклі, да каронавіруснай эпідэміі толькі на сцэне ў горадзе было 70 паказаў у год. На Калядныя святы абавязкова рыхтуем вялікую казку. Дзіцячы рэпертуар таксама запатрабаваны. Але калі паглядзець з эканамічнага пункта гледжання, гэты жанр сацыяльны, пры камерцыйным гаспадаранні казак атрымаецца ставіць у разы менш. Не будзеш жа браць з дзяцей вялікія грошы!
Мы, вядома, гастралюем. Сёлета паспелі з’ездзіць у Віцебск з дзвюма дарослымі і чатырма дзіцячымі пастаноўкамі, яшчэ ў Мазыр, у хуткім часе паедзем у Магілёў і Бабруйск. У красавіку былі на фестывалі “Смаленскі каўчэг”, дзе наш акцёр узяў спецыяльны прыз журы за кранальнае выкананне ролі. Хочацца яшчэ з’ездзіць у Расію, але і тут фінансаванне адыгрывае вялікую ролю. Уявіце, сутачныя артыстаў і дапаможных работнікаў невялікія, а вось гасцініцы нават у расійскай правінцыі дарагія. Не кожны расійскі глядач пойдзе і на нашых зорак, бо тут спрацоўвае і момант пазнавальнасці.
Праблема яшчэ ў тым, што ў Беларусі, у адрозненне ад Расіі, пакуль няма праграмы ганарарнага фінансавання дзяржавай гастрольнай дзейнасці. Таму расійскім трупам выгадна ездзіць, паказваць сябе, а нам на гастролі, якія не акупаюцца, трэба яшчэ зарабіць. Вось зараз абмяняцца спектаклямі з намі хоча Хабараўскі тэатр, але яны ведаюць, што акупяць выдаткі, мы ж — не. Хоць калісьці мы ездзілі ў бліжэйшыя замежныя гарады — Чарнігаў, Смаленск, Бранск, Курск, Арол — пастаянна.
Але не трэба думаць, што я і калектыў тэатра скардзімся. Вы пытаецеся, як ідзе праца, — я адказваю. Проста ў кожнага тэатра ёсць свая спецыфіка, не ўсім можа падысці менавіта такая мадэль парытэтнага фінансавання. Па законах эканомікі і жыцця, каб атрымаць добры прадукт, трэба ўкласці ў яго сродкі. А ў пытаннях мастацтва гэта рабіць асабліва важна. Мы ў тэатры ўсё ж душы лечым”.
ПОГЛЯД МОЛАДЗІ
Маладыя таленты Гомельскага драматычнага — Дзмітрый Байкоў, Вера Грыцкевіч і Андрэй Шыдлоўскі. Усе яны вучыліся ў розных тэатральных школых: Дзмітрый — у БДУКіМ, Вера — у БДАМ, Андрэй — у Магілёўскім каледжы мастацтваў. Прытым Вера выбрала вучобу ў роднай Беларусі, хаця магла б па праграме Рассупрацоўніцтва вучыцца ў ВГІКу, Шчукінскім вучылішчы ці ГІТІСе. А Андрэй таксама і рэжысёр, якога сёння паважаюць усе акцёры тэатра. Кожны з артыстаў прысвяціў тэатру больш за 5 гадоў.
Моладзь вельмі перажывае за будучыню роднага тэатра. Перспектыва, што ў працу тэатра могуць быць унесены значныя карэктывы, у тым ліку звязаныя з новай схемай фінансавання, вядома, хвалюе. Дзмітрый кажа, што яму калісьці прый-
шлося пакінуць сям’ю, каб знайсці ў Гомелі новую, у тым ліку ў выглядзе калектыву тэатра. Іх трупа — гэта свайго роду частка горада, лічыць ён. І, вядома ж, яны заўсёды гатовыя ўдзельнічаць у мерапрыемствах на яго карысць, працаваць, калі трэба, і звышурочна. Праца менавіта ў гэтым тэатры, гаворыць Вера, — гэта тое, без чаго яны не могуць уявіць сваё жыццё.
Андрэй лічыць, што не заўсёды працу тэатра трэба ўпісваць у пэўныя межы. Не абавязкова ўкладваць у спектаклі мільёны, але ў той жа час у неабходных рэчах адмовіць нельга, бо дзяржава мусіць падтрымліваць мастацтва. Безумоўна, хочацца, каб глядач прыходзіў у прыгожы тэатр, каб ён разумеў, што, калі будзе плаціць большыя грошы за білет, пастаноўка будзе таго вартая.
Не толькі ў Гомельскім драматычным існуюць праблемы з пераходам на парытэтнае фінансаванне. Ці змогуць прыстасавацца да новых умоў астатнія? Як гэта паўплывае на гледача, артыстаў і тэматычную напоўненасць? Відавочна, пакуль пытанняў больш, чым адказаў. Таму чакаем ад вас, паважаныя чытачы, меркаванняў, водгукаў і прапаноў.
№ 19 (1562) 07.05.2022 — 13.05.2022 г