Люстэркавасць — не сінонім сіметрыі |
Источник: kimpress.by | 16 июля 2018 года Автор: Надежда Бунцевич |
Гомель. Гогаль. Дзівакоў Імя Юрыя Дзівакова ўжо стала культавым — нягледзячы на яго маладосць. Нядаўняя прэм’ера спектакля “Гогаль. Fatum”, ажыццёўленая разам з мастаком Таццянай Дзіваковай і кампазітарам Эрыкам Арловым-Шымкусам у Гомельскім абласным драматычным тэатры, у чарговы раз даказвае таленавітасць гэтага беларускага пастаноўшчыка і яго каманды. І сведчыць пра станоўчыя эстэтычныя змены ў самім тэатры, здатныя прыцягнуць туды новую публіку.
Жанр спектакля азначаны як “летаргія”. Насамрэч, гэта не столькі драматычны ці нават пластычны спектакль у іх класічным сэнсе, колькі цыкл асобных, але звязаных агульнымі дзейнымі асобамі яркіх перформансаў — аўтарскіх рэфлексій на тэму жыцця-творчасці Гогаля і не толькі. Тут можна знайсці дзвюх Панначак адразу, лётанне варэнікаў, казацкі дух, рэаліі жыцця дробнага чыноўніка — з адсылкай на сучасны “офісны планктон”. Сюжэтныя абрысы “Шыняля” становяцца хіба адпраўным пунктам далейшага падарожжа, адкрываючы роздум пра творчасць любога мастака ў суплёце з ягоным жыццём — жыццём “маленькага чалавека”. Бо кожны творца побач з фатумам і ўсімі, хто імкнецца ім кіраваць, — усё той жа “маленькі чалавек” (ах, колькі тут дзівакоўскага, аўтабіяграфічнага). Гэтай усеабдымнай філасофскай тэмай, глыбокімі асацыятыўнымі ды інтэртэкстуальнымі спасылкамі спектакль узрастае да сапраўднай тэатральнай сімфоніі, уяўляючы з сябе яшчэ і глыбокае літаратуразнаўчае даследаванне на заяўленую тэму. Прычым яго сцэны могуць існаваць і паасобку, як завершаныя па думцы нумары. Скрозь усё тэатральнае дзеянне, пачынаючы з “птушынага дуэта” на афішах, праходзіць ідэя люстэркавага адбітку. Героі (Юрый Зайцаў і Андрэй Шыдлоўскі), гераіні (Аляксандра Бычкова і Лізавета Альхоўка), блазны (Дзяніс Сыч і Яўген Пералыгін) падзяляюцца на № 1 і № 2, на “вышэй” і “ніжэй”. Жанчына ў ружовым (Наталля Задорына), на першы погляд, не мае “двайніка”, але ім аказваецца цацачны ружовы фламінга. Дый сама гераіня з усёй замілаванасцю сваёй усмешкі і мяккім поступам паўстае ўвасабленнем то “ружовай мары”, то няўмольнага року, што націскае ды націскае на цынгель (а героі ўсё гінуць ды гінуць — штораз па-рознаму, не паўтараючыся). І раптам становіцца зразумела, што тая люстэркавасць — зусім не сінонім сіметрыі. Што дзеянне на сцэне — адлюстраванне нас, бо творчасць Гогаля, з яе фантасмагорыяй, містыкай, трагедыямі, гумарам — адбітак сучаснасці. Шчодра выкарыстоўваючы ўласцівы сваёй рэжысуры сінтэз тэатра лялек і цырка, Дзівакоў зрабіў гэткі “агляд жыцця і творчасці” ў стылістыцы самога Гогаля (калі б класік жыў цяпер). І нарэшце дасягнуў у гэтым спектаклі таго, чаго не хапала яго ранейшым працам. А менавіта — поўнай гармоніі зместу і формы: форма становіцца зместам, а змест выяўляецца праз найбольш прыдатную для яго форму. На гэта працуе ўсё — ажно да музычных цытат, геаграфічна звязаных з жыццём класіка. Fatum-лёс становіцца гісторыка-філасофскай катэгорыяй. Гогаль-Дзівакоў — мастацка-эстэтычнай. Горад Гомель — найноўша-тэатральнай, бо мае ажно чатыры дзівакоўскія спектаклі: “Fable (басня)”, “Пліх і Плюх” у “ляльках”, Oedipus у Маладзёжным і “Гогаль. Fatum” — у драматычным. |
![]() |
ПОЛНАЯ ВЕРСИЯ СТАТЬИ![]() |