ЧЭХАЎ ЯК РЭАЛIЦI-ШОУ?
Гомельскі абласны драматычны тэатр па традыцыі завяршыў сезон — юбілейны, 85-ы — прэм’ерай. П’есу Чэхава “Іванаў” увасобіў заслужаны дзеяч мастацтваў Паўднёвай Асеціі Раман Габрыя.
З гэтым маладым расійскім пастаноўшчыкам тэатр выпускае ўжо трэці паспяховы спектакль. І не проста паспяховы, а вельмі ўдумлівы і адначасова эпатажны: ён разбурае ранейшыя ўяўленні. Адметны рэжысёрскі почырк адразу заўважны. Яшчэ больш істотна тое, што ўсе тры спектаклі — прынцыпова розныя: Раман Габрыя не тыражуе аднойчы знойдзенае, а што раз крочыць у невядомае.
Спачатку былі “Маленькія трагедыі. Пушкін”. Паэта і яго героя — Моцарта — ігралі дзяўчыны, падкрэсліваючы тонкасць душэўнай арганізацыі творцаў. Праз год узнік гогалеўскі “Нос маёра Кавалёва”. Артыстаў на сцэне агучвалі двое акцёраў у аркестравай яме — рознымі галасамі, у смешнай “мульцяшнай” манеры. У “Іванаве” рэжысёр выкарыстоўвае іншы прыём — набліжае спектакль да рэаліці-шоу.
Публіка змешчана не ў зале, а на сцэне. Дзеянне абмежавана прасторай паваротнага кола. За яго мяжой — тры рады крэслаў. Погляд на разгортванне сюжэта — не зверху ўніз ці знізу ўверх, а на роўных. Не на адлегласці, а побач — быццам міжволі назіраеш за суседзямі.
Першая супярэчнасць такому набліжэнню аўдыторыі да дзеі — праграмка і афіша, аформленыя як кніга ХІХ стагоддзя з адпаведнай арфаграфіяй: “А. П. Чеховъ. Ивановъ. Русскій Гамлетъ”. Гэта ж і першы розыгрыш, бо п’еса Чэхава называецца без усялякіх спасылак на Шэкспіра. Параўнанне пазней узнікла ў гледачоў, крытыкаў, даследчыкаў. І для таго былі падставы: герой сам згадвае Гамлета. Калі ж спалучыць дзве асаблівасці спектакля, дык супярэчнасць з розыгрышам і дадуць у суме ключ да разумення новай пастаноўкі. Ключ вельмі просты: не вер вачам сваім. Чаму ж тады верыць? Сэрцу і розуму. Прычым адначасова, а не па чарзе.
Усе спектаклі Габрыя — менавіта пра такі падыход да мастацтва. Рэжысёр выступае ў якасці да следчыка, куды больш прасунутага, скрупулёзнага за ўсіх філолагаў і літаратуразнаўцаў, разам узятых, і вядзе ўласнае навуковае даследаванне, пры чым на тэатральнай мове. Рэаліці-шоу і навуковасць — ці здольныя гэтыя з’явы хаця б неяк ужыцца разам? Пра тое, каб пасябраваць, і гутаркі быць не можа. А вось і можа! Таму што спектаклі Габрыя — пра спалучэнне і высокае сяброўства масавай культуры, якую прынята абвінавачваць ва ўсіх грахах, і інтэлектуальнай элітарнасці. П’еса і спектакль пры ўсёй эксперыментальнасці яго формы — пра адно і тое ж. Пра не разуменне. Усеагульнае, татальнае. Толькі хтосьці не разумее іншых, а хтосьці — яшчэ і сябе самога. І ўсведамляе гэта. А некаторыя, наадварот, слепа ўпэўнены, што разумеюць усё і ўсіх найлепшымчы нам і выносяць без апеляцыйныя прысуды, нават не спрабуючы паглыбіцца ў дэталі.
Рэжысёр прапануе спачатку паглядзець. А каб убачанае не забылася, не згубілася ў безлічы ўражанняў, робіць відовішча незвычайным. Ва ўсім! І натхняе публіку да наступнага заканамернага кроку — да асэнсавання. Бо найперш сам разам з артыстамі пераасэнсоўвае п’есу і яе герояў.
Дзеянне перанесена ў сучаснасць на мяжы з нядаўнім мінулым: працёртыя канапы і старыя тэлевізары суседнічаюць з сотавымі тэлефонамі. Але развагі пра грошы, што маюцца ў п’есе, лінія сацыяльнай няроўнасці, прапанаваныя збяднеламу Іванаву варыянты хуткага ўзбагачэння — усё гэта пакінута за дужкамі спектакля. Такі прыём адпавядае Чэхаву, для якога знешнія падзеі далёка не самыя істотныя. За тое ўзнікаюць дадатковыя персанажы: Сашыны сябры (Аляксей Муславец, Віталія Цішкова), якія будуць здымаць на камеру сямейную хроніку, а галоўнае — святар (Дзмітрый Цясляк), пропаведзі якога так разыходзяцца з жыццём.
Калі п’еса “закальцавана” тэмай ружжа, што павінна стрэліць, дык у спектаклі вобразная арка ўтворана двума вяселлямі: у пачатку — Іванава (Сяргей Юрэвіч) з Ганнай (Марыя Хадзякова), у фінале — з юнай Сашай (Лізавета Альхоўка). У цэнтры ж аказваецца сам душэўны стан героя, барацьба ў ім. Мы на столькі пранікаемся гэтым унутраным маятнікам, што, калі паваротная сцэна пачынае рухацца, адчуваем, быццам зямля сыходзіць з-пад ног — і ў Іванава, і ў нас разам з ім. Нават прапісаныя рэжысёрам паўторы пэўных фраз зроблены вельмі па-чэхаўску.
На дзень нараджэння Сашы — дачкі свайго сябра, былога аднакурсніка Лебедзева (Сяргей Лагуценка) — Іванаў з’яўляецца як чалавек-свята, “шокавы” па адзенні і паводзінах. Персанаж спявае “Яблыкі на снезе” — і “заводзіць” усіх так, што пачынаецца дыскатэка 1980—1990-х. Потым становіцца зразумела: тая кампазіцыя — любімая ў яго нялюбай жонкі. І пасля смерці Ганны на вяселле з Сашай герой прыходзіць у жончынай чорнай кепцы. З чаго б гэта? З таго, што Сашу ён не кахае. А былую жонку — думае, што разлюбіў. Аказваецца, не. Але хістанні героя — зусім не з-за кахання ці яго ілюзій. Іванаў страціў і неможа знайсці сябе, пераадолець душэўны разлад і расчараванне.
П’еса перажыла дзве рэдакцыі. У першай Іванаў паміраў з-за сардэчнага прыступу. У другой — за канчваў жыццё самагубствам. Спектакль прапануе трэцюю версію. Пісталет у руцэ забойцы ўзнікае не праз адчай з-за страчанай каханай, а праз поўную ўпэўненасць, што так будзе адзіна правільна.
Артысты працуюць не проста аддана, а літаральна на мяжы чалавечых сіл. Рэпетыцыі ішлі не па звыклым прынцыпе “ранак — вечар”, а з ранку да вечара з перапынкамі літаральна на некалькі хвіkін. Абсалютна кожны акцёр на сваім месцы — як яркі характар і пазнавальны тыпаж: сваяк Боркін (Дзмітрый Попчанка), дзядзька Шабельскі (Юрый Марціновіч), доктар Львоў (Андрэй Шыдлоўскі), маці Сашы (Таццяна Кандраценка), удава Бабакіна (Яўгенія Канькова). Іх узаемаадносіны прыхаваны з-за скарачэнняў тэксту, але добра чытаюцца ў пластыцы, позірках, танцах. Самастойным персанажам становіцца святло (Максім Ахрамееў). Гэты спектакль — чарговы крок наперад у тэатральнай эстэтыцы і разуменні рускай класікі.
9 августа 2024 г.
“Культура” №32
Автор: Надзея Бунцэвiч
Фота Уладзіміра Ступiнскага